Thursday 7 November 2013

HWL Hi-Low Soft-Hard Adjustable Absorber/Coilover setup. Part 2.

Salam, Howdy, Nie Hau Ma, Good Day kepada kengkawan yang dok melepek melayari internet.
Maaf kerana punya lama tak update blog sebab kereta eksiden, jiwa aku terus kacau-bilau..

REMUK,HANCUR,BERSEPAI hatiku bile tengok kereta yang tak pernah eksiden apatah lagi langgar kucing atau arnab atau hanjing selama 12 tahun akhirnya eksiden berlanggar Alzanokhorom dipandu si lelaki tua.

Udah langgar lari pula..pantang keturunan Panglima Garang udah langgar terus lari, trus aku shift gear 1, rpm jarum 5, kachiss! shift gear 2 rpm jarum 6,kachiss! shift gear3 overtake the old fella and quickly block to sideways.

Watdehal are u doin pokcik? Why u drive like a bitch?
What does the Pok Cik said? "Dingdingdingdingding"
"Pak Cik nak carik tempat selamat, k bye"
-nanti ak citer sal eksiden ni-

Wira a/b Coilover Setup
Setelah bertungkus-lumus bermandi peluh dengan pepium Paco Rabane akhirnya aku dapat setup ejastebel aku yang terbaik untuk Wira Aeroback 1.5 GLi VDO aku ni.
Cornering mantap, bulatan Melawati Shah Alam 100km/h belakang sikit pon takda buang, selekoh ular lepas tol Bukit Jelutong masuk Shah Alam pon stabil.

Berkakikan Falken 195/55/15 pada tayar depan dan belakang dengan tyre pressure 200kpa(Nitrogen gas), tinggi tayar belakang sejari setengah, dan tayar depan sejari, 6 clik soft-hard belakang dan 8 clik soft hard depan untuk (rembat mode depends on road surface), 3klik belakang 5 klik depan untuk (family mode), tadaa, kereta lumba jadi-jadian. (chamber kene ejas sket tapi aku lupa brape degree kene ejas)

Ini setup untuk masa kini lah kan..aku saje bagitau, da nama pon noob..hihi..
Mana tau aku tuka pakai Vossen ke, banyak footwork nak kena buat nanti.

Aku sedar, kereta single cam ni takda la hebat mana pon..
Pikap takdak, Top pon senak.. Lagi2 bila aku baca Initial D, nokhorom kat Jepon sana kutuk abes kereta single cam ni.. Fujiwara Takumi punya kereta hantar tauhu pon pakai twincam 4AGE..itu cerita aku baca 14 tahun lepas tau!

Sebab tu la kereta slow ni cornering kene superb..kita town ride, down hill tak payah pakai enjin kuat2(sebenarnye sebab tak mampu pakai enjin/kereta power hahaha!).
Apapon handling tetap nombor1, ichiban orang jepon cakap..sumbat enjin evo pon kalau handling wira pekak tak guna gak Wak Harto!

Ini Wira butuk salin kulit selepas kemalangan. Kedai tukang cat kereta cam siye, nanti aku buat tips pasal kereta eksiden dan apa yang engkorang perlu tahu. (aku tau korang mesti terpesona dengan editing paint aku yang marbeles tu).

5 comments:

  1. nak tumpang kereta berooo





    -sikure-

    ReplyDelete
    Replies
    1. da salu tumpang sampai terkincut2 tu mende..haha

      Delete
  2. Xsabar aku nk pkai Fully HWL ni..heh3.. Setting tuk waja xde kewwww :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama lebih kurang je basic settingnye..kalau waja ko pakai enjin besa cm henjin heVO adalah lebih best ko pakai spring rate yg lebih tinggi iaitu 8k depan 6k bkg atau lebih tinggi rate nyee...jgn pakai standard 6k+4k sbb tu mmg standard..(da nama pon standard..kihkohkihkoh)..kalau pakai tayar terkeluar 8jj ke atas elok sumbat skali stopper spring..kalau taknak pakai stopper boleh je set damping rate paling hard..tapi bawak cam kanggaru..merbahaya gila kereta kau melambung2..konon nak stability alih2 kanggarulity..haha :p

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete